dag 2, een zeer bijzondere dag in Chitwan

27 november 2014 - Sauraha, Nepal

7 uur stipt zaten de "de Boertjes" klaar voorhun ontbijtje. Om 8 uur moesten we klaar staan om naar de olifanten te gaan voor een olifantenrit door de jungle. Natuurlijk hopend op een glimp van een tijger of neushoorn. Om 8 uur werden we dan ook netjes met nog 3 andere toeristen achter in een truck geladen op weg naar de olifanten. Daar aangekomen leek het meteen al op een circus. 6 grote hoge plateaus waar toeristen op de olifanten konden klimmen. En overal vn chinezen die in groepen bij een van de plateaus stonden. Olifanten liepen af en aan. Mijn zin was al meteen ver onder nul. Maar goed, voor ik kon bedenken wat ik nu wilde waren wij aan de beurt. Er was me door de manager verzekerd dat we op de eigen hotelolifant gingen die heel lief was en diervriendelijk werd behandeld. Nou daar gingen we dan. Haha was toch wel heeeeelhoog dit. Na een boel gestuntel en geduw en geprop zaten we dan alle vier in onze mand. Nou ja zitten.... het zat voor geen meter. Ach ja de kids zaten goed, dus dat was het belangrijkste. En daar sjokten we achter demeute aan. Ik was me zwaar aan het afvragen hoe ik dit ooit 1,5 uur zou moeten volhouden. Zo onhandig. Volgens mij zou ik zo bont en blauw worden ( is achteraf gezien ook het geval ). Edwin had hetzelfde gevoel. En ja hoor, weer recht op de rivier af! Dit keer gelukkig een stuk minder gehobbel dan met de ossenkar, maar toch.
En daar gingen we dan. Dwars door de jungle ( naar mijn idee was dit meer gewoon bos ) samen met nog wel meer dan 10 andere olifanten. En wat een gekakel van die chinezen. Vreselijk!! Er was natuurlijk in de hele omtrek geen beest meer te zien. Het enige waar ze zich mee bezig hielden was het fotograferen van G&B die van ellende niet meer wisten waar ze moesten kijken. Nou echt, ik was zo geirriteerd op die lui. Na een tijdje lukte het echt niet meer om mijn gemak te houden. Als ik dan toch op die olifant in de rimboe zat, dan wil ik er ook beesten kunnen zien. Bovendien waren de kids mega van slag van al dat nonstop foto's maken van hen ( die hele rimboe etc zagen ze niet die chinezen, als hun lijstje maar afgestreept is ) maken met super grote lenzen. Na een tijdje toch maar de mahut vriendelijk maar ook heel dringend verzocht weg te gaan uit dit chinese circus en een flink stuk van de rest weg te gaan. Gelukkig deed hij dit. Toen het rustiger waszagen we allerlei soorten herten en reeen. Wat eigenlijk heel bijzonder had moeten zijn is dat we een moeder neushoorn met baby hadden gevonden. Ze lagen te slapen onder struiken ( ze eten de hele nacht ). Helaas werd het echte speciale verpest omdat er met ons nog 10 andere olifanten omheen stonden met ( je raadt het al ) allemaal gillende chinezen met camera's erbij. Gelukkig wachtte onze mahut tot deze allemaal weg waren en konden de kids nog ff ongestoord de neushoorns, die zich weinig van het hele circus aantrokken, bekijken van nog minder dan een meter afstand. Ook hebben we nog wat tijger pootafdrukken gezien.
Helaas zag ik dat lang niet alle olifanten goed behandeld werden. Zeker nadat ik met het wassen ( komt zo ) zo'n mooi en intens contact heb gehad kan ik me gewoon echt niet voorstellen dat mensen dit kunnen doen met zo'n lief en prachtig dier!!!
Na 1,5 uur terug gegaan naar de verzamelplaats en nog wat foto's van ons en onze olifant genomen. Wat was ze ook toen al lief!! De andere mensen van ons hotel hadden minder geluk. Zij waren helaas niet uit het hele circus ontsnapt en hadden een stuk minder goed behandelde olifant dan wij. ( deze was ingehuurd ).
Achteraf gezien zou ik dit nooit meer doen. Te veel olifanten worden nog slecht behandeld. Wij hadden geluk dat we deze hadden. Ook de tocht was puur massatoerisme. Die neushoorns waren wel mooi en hadden we anders misschien niet gezien. Maar toch zou ik dit echt afraden en een andere activiteit kiezen waarbij je op een positieve manier in contact komt met de olifant. ( bijv wassen ).
Het elephant breedingcenter hebben wij bewust van ons lijstje gehaald vanwege de slechte omstandigheden van de beesten. Ook bleek dat ze niet ( zoals men vaak denkt ) worden gefokt om de wildpopulatie in stand te houden, maar om te verkopen voor toeristische doeleinden. Hier wilden wij niet aan meewerken.

Teruggekomen in het hotel hadden we nog net tijd voor een drankje voordat we naar de rivier moesten om de olifanten te wassen. En wie kwam daar aanlopen.... onze eigen lieve olifant die ons 's ochtends door de jungle had rondgereden. Weer op slag verliefd! En daar ging ze dan. Rustig het water in. De kids en ik bleven toch nog maar ff aan de kant totdat mevrouw lekker lag voor haar badje. Stel je voor ze zou per ongeluk op ons gaan liggen.... nou, mevrouw was er klaar voor, nu wij nog. kids snel de kleren uitgetrokken en wederom gewaarschuwd geen water in het gezicht en vooral in de mond te krijgen. Nogmaals gewaarschuwd echt geen natte handen in het gezicht te vegen en mezelf over 100 drempels heen geholpen om die vieze vervuilde rivier in te lopen. ( er dreef nog een dode kip aan de kant ). Voorzichtig en nog wat onwennig naar de olifant gelopen. Ze hoefde tenslotte maar om te rollen en we lagen er onder. Deze angst was snel vergeten en maakte plaats voor een gelofelijk prachtige ervaring. De ogen keken ons zo trouw aan. Ze speelde echt een spelletje met de kids om het water over haar rug te spuiten. Hoe harder de kindjes gilden van plezier, hoe meer zij spoot. Als je haar lekker op haar wangen kriebelde dan maakte ze een soort spleetje met haar ogen. Zo fijn vond ze het.
Nadat madam helemaal gebadderd en afgespoeld was ( ik was er al wat eerder uitgegaan met de kids, was zo bang dat ze per ongeluk op een kind zou trappen als ze opstond ) hebben we op de kant nog heerlijk met haar geknuffeld. De mahut was druk in gesprek met iemand, dus we hadden alle tijd. Nog een paar foto's gemaakt ( doodzonde dat ik niet ff op het idee kwam om die broek van mij omlaag te rollen, sta er echt als een eppo op ) en toen huppakee de douche in. Ontsmetten die handel. Hahahaha Het was een ongelofelijk mooie en bijzondere ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Ik heb echt ervaren dat je met een olifant hetzelfde intense contact kunt leggen als met een hond of kat wanneer je met ze knuffelt. Je voelt gewoon dat het wederzijds is op een gegeven moment, dat had ik met de olifant ook.

'S middags zouden we eigenlijk gaan kanoen, maar dat hadden we afgezegd. We hadden 's ochtends al heel wat toeristen met z'n 10en of nog meer in zo'n kano gepropt zien zitten en hadden daar geen zin. Nu gewoon ff een lekker middagje hangen en uitrusten.
'S avonds werden we om 18.40 wederom achter in de bak van een truck geladen en werden we naar een dans/cultuur voorstelling gebracht. Het vond plaats in een soort van theatertje ( grote schuur, met rijen banken, die schuin omlaag liep en allemaal ventilatoren aan het plafond had hangen ) nog best wel leuk gemaakt voor dit gebied. En vooral heel groot. We kwamen als een van de laatste binnen. Dit was niet zo'n probleem aangezien we toch veel groter waren dan de rest van het publiek dus overal overheen keken. Het publiek bestond uit ongeveer 75% chinezen, 20% nepalezen en 5% westerlingen. De kids vonden het dansen met stokken, prachtig! Ze bleven meedoen totdat Baukje erbij in slaap viel. Guusje heeft de hele voorstelling volgehouden en genoten. Ook wij vonden het best leuk om eens gezien te hebben. Jammer dat er zo veel chinezen waren met al hun camera's en tablets die constant in de lucht werden gehouden.
Nu snel terug achter in de bak en dan snel slapen. De dag erna om 7.30 weg met de taxibus samen met nog een stel eerst naar karhmandu en dan door naar bhaktapur.zo'n 6 uur rijden door de bergen. Het zou een lange rit worden vanwege een of andere internationale conferentie. De beveiligingsmaatregelen zijn dan nogal extreem. ( bijv alleen auto's met even kengetallen mogen kathamandu in etc. Militaire controles etc )

1. Marion:
    27 november 2014
    Ym ik vond het ook niks voor jou om op een olifant te gaan zitten enz.
    Die beesten worden heeeel slecht behandeld dat is algemeen bekend.
    Chinezen kunnen ook heel vreemd doen haha.
    Nou dit reisverhaal was iets minder maar van de andere verhalen geniet ik hoor!! dag dag