Bandipur, wat een oase van rust

22 november 2014 - Bandipur, Nepal

Vandaag van Pokhara naar Bandipur gereden. Een nogal hobbelige en bochtige rit waarin Guusje 3x moest overgeven. Toch ook maar een pilletje voor haar volgende keer.
Bandipur is echt nog mooier dan ik me had voorgesteld. Een oud handelsdorpje in de bergen oere handelsroute van India naar Tibet. Maar met de komst van de "snelwegen" is de handelsroute verlegd. De mooie rijkdom van het dorpje is nog steeds zichtbaar, al zijn de mensen die er wonen niet rijk, integendeel.
We hebben hier een schitterend guesthouse. Super mooi ingericht en best luxe. We slapen in de tibetaanse kamer. Het is opgezet door een westeuropeaan die hier al jaren woont. De winst gaat naar de sociale ontwikkeling vam het dorp en dat is goed te zien. Ze hebben inmiddels al veel ondergrondse wateropslag aangelegd, straatverlichting, werkgelegenheid verschaft, etc. Voor de afwisseling is het hier ook echt zichtbaar wat ze doen en hebben gedaan. Al zullen ze er vast zelf ook van leven lijkt me zo. Anyhow, wij hebben een heerlijke luxe tibetaanse kamer die super groot en mooi is. Wel wat duurder maar dat is dan maar een keertje zo. Ik vind hem wel de moeite waard. Hier aangebouwd woont ook de familie die alles onderhoud +hun geadopteerde kindjes met en zonder handicap. Fijn om te zien hoeveel aandacht en liefde ze krijgen. Vanaf onze kamer hebben we uitzicht op veel prachtige hoge bergen boven de 7500 m. Helaas is er veel bewolking en zagen we ze alleen gisterenavond ( het is inm.za ochtend 6.30 ) even boven de wolken uitsteken.
Gisteren zijn we door het dorpje gaan wandelen. Zo mooi en gezellig klein dorpje. Overal lopen kippen met kuikentjes, geitjes en andere beesten. Gelukkig wordt alles toch goed schoon gehouden. Wat een verschil met het grote, tot de nok toe volgebouwde, pokara wat alleen op toerisme draait.
We hebben een prachtig hotelletje, helemaal in oude newar stijl gebouwd ontdekt op de bazaar. Daar hebben we een super lekkere lunch gehad. Ik heb nog nooit zo veel knoflook in een gerecht gehad als in die soep. Maar wat was hij heerlijk!
Teruggekomen hebben guusje en baukje met de kids van hier gespeeld. Binnen een uur zat ons hele bed vol met kleurende kinderen. Heel gezellig. Ze vonden de kleurplaten die guusje en baukje hadden uitgedeeld prachtig!
'S avonds hebben de mensen van ons guesthouse een heerlijk nepalese maaltijd voor ons bereid die werd geserveerd in een luxe prive eetkamer. Het voelde bijna eng met 2 3 jarige aan zo'n chique tafel. Maar ook zij vonden het eten heerlijk en wisten de etensresten rond hun bord tot een minimum te beperken.
na de maaltijd met z'n vieren in ons mega grote bed gekropen en lekker gaan slapen. Na de bergtocht voelt alles groot. :-)

Vandaag gaan we een mooie wandeling maken. Ben benieuwd wat we allemaal gaan zien.

De wandeling was uiteindelijk een stuk korter dan ik dacht. 2 kindjes van ons guesthouse hebben ons vrolijk de hele weg begeleid, voor de lol en hopend op een zakcentje. We hebben de korte route gecompenseerd met een extra terrasje, .......wat een straf.
Na wederom een heerlijke lunch hebben we wat leuke spullen gekocht die hier de helft geodkoper zijn dan in Pokhara. Ook hebben we 2 traditionele kinderjurkjes/pakjes laten maken voor G&B. Baukje had de stof uitgezocht. Rood met gouden sterren. Een feestjurk hier en dus ook voor de meiden. Morgenochtend gaan we ze snel afhalen voordat de taxi ons komt afhalen. Ik ben echt benieuwd!

Verder hebben de meiden vanochtend van de kinderen geleerd wat ze allemaal moeten doen bij een hindoetempel. Een rondje er omheen lopen en dan bij elk beeldje de rode kleurstof op je vinger doen en dan op je voorhoofd smeren. Natuurlijk werden ook hier de klokken enthousiast door onze dames geloeid. Ik vraag me alleen sterk af of ze niet wat te enthousiast aan het loeien waren.

Zaterdag is de dag dat alle scholieren vrij hebben. Bandipur overstroomde vandaag met hele bussen vol scholieren. De ene groep nog stoerder dan de andere. Allemaal westers gekleed a la michaeljackson. Luide muziek bij zich en maar rond flaneren. Op 3 plekken komen al die grote groepen bij elkaar om te picknicken, dansen en hangen. Net een soort van festivals maar dan met slechte muziek door een slechte megabox. Conclusie is eigenlijk dat ik geen verschil zie tussen de tieners hier en bij ons.

Vanavond laatste avond Bandipur. Morgen op naar natuurreservaat chitwan. Waar neushoorns en tijgers leven. De olifanten daar zijn tam daar. Ik ben benieuwd. De kinderen hebben er heel veel zin in. Ik hoop echt dat het een bijzondere ervaring voor ze gaat worden. Zelf heb ik nog mijn bedenkingen bij het olifantengedeelte. Maar de kids zijn te klein om te gaan wandelen in de jungle. Te gevaarlijk daar. Op de rug van een olifant is dat wel veilig. Ook gaan we een kanotocht maken. Ben echt benieuwd. Hahaha hoop dat mijn billen uberhaupt in zo'n boom passen. Haha zal een grote boom moeten zijn ;-)
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margot:
    26 november 2014
    Mooi om te zien hoe die blonde krullenbollen zo vol vertrouwen en zonder enkele bijgedachten, onschuldig hand in hand spelen met de Aziatische kindjes. Als je zo'n vredige foto's ziet vraag je je toch af wanneer en door wie de huidige mensheid zo egoïstisch en vijandelijk is geworden! Genieten jullie maar van de schoonheid en puurheid van die omgeving daar!!
    Veel liefs.