Pokhara

8 november 2014 - Pokhara, Nepal

Daar zijn we dan, aangekomen in het bij velen bekende en geliefde Pokhara. Niet te vergelijken met Kathmandu. Mooie natuur, meer, uitzicht op de "witte reuzen " en een relaxte sfeer en ruimte! Ook hier zitten we weer in het toeristengebied, lakeside, zoals de naam het al zegt aan de rand van het meer. We zitten in guesthouse Cherry Garden. Het hotel is ook meteen het huis van een gezin.Hele aardige mensen. Ze hebben 2 dochtertjes van 7 en 11. Erg mooie en leuke meiden. Guusje en baukje houden nog een klein beetje afstand. Ze zijn door alle mensen die hen aanraken, tegen hen praten en buigen en vooral met hen op de foto willen wat terughoudend geworden. Toch gaat het, los van wanneer ze een fotocamera van een vreemde zien, erg goed met ze en genieten ze nog steeds van alles! Ze zijn beiden erg gek van "lassie" en de icetea die ze hier maken.
Het blijft mij verbazen hoe ongelofelijk goed ze zich aanpassen. Alles is anders hier, de geluiden, de mensen, het eten, de huizen, de wegen en ga zo maar door. Maar de goede voorbereiding werpt echt zijn vruchten af en ze vinden alles ok en laten alles vol interesse over zich heenkomen. Knappe meiden!!!
Om hier te komen hebben we een prachtige rit van 7 uur door de bergen afgelegd. Wat hebben we veel gezien. Het leek net of we live tv aan het kijken waren in het leven van de mensen hier. Mensen die aan het wassen waren in de rivier en onder kraantjes in muren, mensen en kinderen die zichzelf aan het wassen waren, mensen die aan het koken waren, timmerlieden, boeren , mensen die de rijst aan het oogsten waren of nieuwe plantjes aan het planten waren en de meest fantisch uitziende, vreselijk luchtvervuilende vrachtwagens. Heb, op de busreis door de dra vallei in marokko na, nog nooit zo van een rit genoten. Ik ben ook heel blij dat we wat meer gespendeerd hebben in het privetaxibusje van ons hotel. Ik heb nog nooit zo'n goede en fijne chauffeur meegemaakt als die man!! Geen 1 tel angst gehad ( en dan zat ik notabene met baukje op schoot zonder riem ). Voor degenen die mij beter kennen en weten wat voor dramaqueen ik ben in de bergen wanneer ik niet zelf rijdt, zal dit volledig onvoorstelbaar zijn. Ik heb ook echt ongelofelijk veel respect voor die mensen die met bussen uit india komen en als sardientjes in een blik samengeperst zitten. Ik zou er echt in blijven! Bussen die echt elk moment uit elkaar kunnen vallen, met touwtjes aan elkaar vastgeknoopt zijn en een gigantische zwarte walm roet om zich heen hebben hangen van de kapotte uitlaten etc.ow niet te vergeten dat ze scheuren als een stel idioten, inhalen vlak voor bochten etc. Nou dan betaal ik liever wat meer voor mijn eigen privechauffeur en luxe auto. ( en ja ik weet dat ik een verwende westerse ben, maar ja, waarom zou ik daar geen gebruik van maken als het om onze eigen veiligheid gaat? De fooi die we gaven maakt zo'n arm chauffeurtje ( die natuurlijk nog niet 1/10 ziet van wat wij betalen ) wel heel blij!! De benzineprijs is hier trouwens nog best duur voor nepalese begrippen rond de 1.35 euro.
Vandaag ook mijn, inmiddels na alle mailcontact en nu echt contact, nieuwe vriend Basu ontmoet. Wat een lieve en fijne man. Helemaal niet zo commercieel en opdringerig als menig ander. Hij liet ons de "doko's " zien die door locals voor guusje en baukje zijn gemaakt. Morgen wordt de zitting op maat gemaakt. Ik ben echt benieuwd!! en ow ja, of wij er niet een hoop kleren onder willen stoppen en beddegoed. Hahaha wat en straf!!! Graag!! Dan hoeven edwin en ik ( haha meestal het meeste edwin ) er niet mee te sjouwen. Geen probleem!!!
Morgen nieuwe slaapzak, rugzak ( deze heeft het nu echt begeven na al die jaren ) en wandelstokken kopen. Ook wat leuke t-shirts. Al vind ik dat de prijzen in 3 jaar tijd explosief gestegen zijn. ook zie ik dat overal langs de wegen de oude traditionele huisjes vervangen worden door kille grote westerse huizen. Zo jammer!!! En wat zijn we dan nog op tijd. Over 10 jaar denk ik datwe een volledig ander nepal zullen zien. Gelukkig gaan we maandag de trekking doen waardoor we iets meer uit deze snelle wereld gaan en de afgelegen gebieden ingaan. Heb er zin in!
Helaas ben ik mijn cardreader kwijt. Hij moet in een of andere tas zitten of nog in het hotel in kathmandu. Als ze hem vinden krijg ik hem als ik er in dec. Weer ben maar voor nu flink balen. Ik hoop nog steeds dat ik hem morgen vind want nu kan ik geen foto's meer posten. Alleen van de mobiel, maar die zijn minder mooi
Morgen tassen uitmesten en sorteren wat meegaat. De rest ( zo veel mogelijk ) laten we achter tot we weer terug zijn. Verder nog bij het meer wandelen, shoppen en om 3 uur afgesproken met Som, onze gids voor de komende 9 dgn. Ik heb al gehoord van anderen ( incl. Onze hotelbaas die ook jarenlang gids is geweest ) dat het een hele lieve, zeer ervaren en goed gekwalificeerde man is. Een van de beste die je kunt krijgen. Dus daar ben ik blij mee.
Voor nu lekker slapen. Of nog ff snel met edwin nepalese thee drinken, we shall see!

We vinden het trouwens heel erg leuk dat jullie zo leuk reageren en zo enthousiast onze reis volgen!!! Lieve groet van ons!!

1. Kathleen:
    8 november 2014
    Hartstikke leuk om jullie reis zo te kunnen volgen. Ik kan me al die plekken nog van vroeger herinneren en ben erg jaloers natuurlijk ;-)
    Wat een belevenis ook voor de kinderen, echt heel speciaal (en voor jullie om dit ook door hun ogen mee te mogen maken, dat is toch heel anders)
    We wensen jullie een prachtige trektocht!
    groetjes Kathleen, DHamchoe, Pema en Yeshe
  2. Sijke:
    9 november 2014
    jullie hebben weer veel beleefd.
    veel plezier verder en een kus speciaal voor de kinderen van opa en oma.
  3. Esther:
    9 november 2014
    Geniet van jullie reis en mooi om jullie verhalen te volgen
    Groetjes Esther
  4. Je collega Renée:
    9 november 2014
    Wat een belevenissen en prachtige foto,'s hebben jullie. Ik kijk al weer uit naar je volgende Blog. Knuffel voor de "moidjes".
  5. Margot:
    9 november 2014
    Ik lees in elk verhaal steeds weer dat jullie zo lekker gegeten hebben of iets lekkers gedronken. Nu kan ik me dat van jou en Edwin wel voorstellen. Volwassenen zijn altijd wel in voor nieuwe (buitenlandse) gerechten.
    Maar ik heb grote bewondering voor die twee avontuurlijke dametjes, die schijnbaar alles moeiteloos eten en zelfs lekker vinden. Geen gezeur over de vreemde gerechten of aparte smaken.... Geweldig!! Zo klein en dan al zo'n echte wereldreizigers!
    Als ze nou straks thuis de boerenkoolstamppot nog maar lusten...
    Veel liefs.
  6. Ymke:
    10 november 2014
    Hoi Margot,

De meisjes eten lang niet alles hoor. Wanneer ze alle kruiden zouden eten zouden ze echt last van maag en darmen krijgen. Ze eten rijst, groenten zonder ( veel) kruiden, maar ook pasta of soms friet. Kip tandori etc vinden ze ook lekker. En naan vinden ze heerlijk. Ik probeer ze elke dag chicken noodlesoep te laten eten omdat daar veel groenten en kip inzit. Ook die bouillon is gezond en lekker. Verdee vers fruit en het geheel vullen we aan met multivitaminenpillen. Hahaa.
    ben zelf erg beniewd hoe het in de bergen zal gaan. Daar is het eten een stuk minder goed. Geen vlees meer dus. Etc.
  7. Dirk:
    13 november 2014
    Je schrijft op een leuke, spontane wijze en je ziet 'bij wijze van' de omgeving als een film aan je voorbij gaan. Ik ben een paar dagen achter en zal vanavond proberen weer bij te zijn.