rustig dagje Pokhara

9 november 2014 - Pokhara, Nepal

Vandaag een rustig dagje Pokhara gehad. Vanochtend eerst heerlijk in de tuin van ons guesthouse ontbeten. Guusje en Baukje waren meteen niet meer weg te slaan bij de meiden van hier. Elke beweging imiteren ze van hen. Haha het was zelfs zo ver dat guus , na ons ontbijt opnieuw samen net hen ging ontbijten. Rijst!!! Daarna de meiden mee naar hun school gebracht. Wat waren ze trots dat ze naast hun mochten lopen. Helaas mochten ze niet mee door de poort, het is een priveschool. Hier een beetje uitleg over basisscholen in Nepal. Er is een overheidsschool door de regering gefinancierd. Deze scholen schijnen heel erg slecht te zijn en duren maar 3 of vier jaar. Veel amper geschoolde mensen dus. De privescholen kosten 5500NPR pm per kind is ongeveer gelijk aan 55 euro pm pk. Ongelofelijk veel geld dus voor de mensen hier. Op school worden de kinderen de eerste jaren alleen in het engels onderwezen daarna pas ook in het nepalees. Naast de maandelijkse kosten moeten de ouders ook nog 120000NPR pk pj betalen, wat rond de 120 euro zal zijn.
Mensen, zoals de eigenaar van ons hotel, die hun kinderen kost wat kost goed onderwijs willen laten krijgen hebben dus nergens anders geld voor dan voor school. Wij zitten hier in luxe kamers, terwijl zijn met z'n vieren ( nr 5 op komst ) op een kamertje wonen vol matrassen met net plaats voor 1 kaptafeltje. En dan hebben zijhet goed. Ze hebben een klein kantoortje voor de gasten, waar een tv staat waar ze savonds naar kijken, ze hebben een echte douche en sta-toilet. Ook een groentetuin waaruit ze hun eten halen en soms ook voor gasten. Wij hebben hier vanavond eem heerlijke nepalese maaltijd gehad!! Alles vers en geen toevoegingen.

Maar goed, de rest van de dag. Even langs een meer gewandeld, heerlijk geluncht op een dakterras met uitzicht over het meer en de bergen ( guusje loves kip tandori ! )
Verder voor mij een heerlijk warme 100% eendendons slaapzak gekocht die ook nog eens super klein en licht is. Wandelstokkenen sandalen voor edwin. ow ja en guusje is helemaal gevallen voor een paarse muts waarmee ze vervolgens de hele middag heeft rondgelopen. ( met 27 gr!!! ) gek kind!

Ook heb ik vanmiddag onze gids Som ontmoet en de tocht doorgesproken. Want morgen gaat onze trekking van start. Los van het feit dat ik denk dat het de mooiste week van de vakantie zal worden kijk ik er nog steeds erg tegen op of het wel zal lukken. Maar ja, we laten het maar gebeuren en als het lukt is het leuk, als het niet lukt is het leuk geprobeerd en een andere keer beter. We zijn er in ieder geval wel klaar voor! Morgen gaan we eerst per jeep ( owwwwww jee) naar het vertrekpunt nayapul. Onderweg pikken we de dragers op. ( zal lekker vol worden, chauffeur, gids, wij, +2trekkers ). In nayapul worden de doko's in elkaar gezet en gaan we van start. Eindpunt van dag 1 is sudame. Daar zullen we redelijk primitief overnachten ( geen warm water, geen eigen douche en alleen een gemeenschappelijk sta-toillet wat ik veel viezer vind en nog liever in de struiken ga). Haha heb er zin in ;-) als het goed is zullen we morgen zo'n 4 uur lopen.

Zo nu hup hup de tassen pakken en apart leggen wat we achter laten. De kans is klein dat we de komende dagen internet zullen hebben dus waarschijnlijk even een paarr dagen geen update. Voor noodgevallen kan er contact opgenomen worden met "adam agency of adam trekking of adam hotel" in Pokhara ( allemaal 1 pot nat ) en dan vragen naar Basu.Hij is de eigenaar en weet wie we zijn. Mijn naam kent hij: ymke ververs. Zijn broer is onze gids en zij kunnen nl wel contact hebben.

Ow slecht nieuws, de cardreader is echt niet hier dus voorlopig geen mooie foto's, alleen die van de telefoon.

Nou tot snel!! Liefs van ons! Xx

1. Annemieke:
    9 november 2014
    Heel veel succes en plezier met de tocht! En het thuisfront vindt het net zo spannend als jullie...maar komt vast goed! Zal ongetwijfeld een mooie tocht worden! Liefs, Annemieke
  2. Corry Mier:
    9 november 2014
    Ymke heerlijk om je verhalen te horen en heel erg herkenbaar, De tocht morgen gaat heel zeker goed , twijfel er niet aan, deze mensen hebben dit echt allemaal al heel veel vaker gedaan en je kunt er rustig op vertrouwen. Geniet ervan vergeet foto,s die kun je in je hoofd maken en dan zijn ze allemaal goed gelukt . Ymke heel veel plezier.
  3. Margot:
    9 november 2014
    Laat het nu maar allemaal lekker over je heen komen en geniet ervan met volle teugen! Zooo lang naar uitgekeken en er naar toe geleefd. Het gaat vast allemaal goed en het zal een fantastische ervaring worden voor jullie allevier.
    Heel veel plezier!!!
    Veel liefs.