tussendoortje

6 november 2014 - Kathmandu, Nepal

1 uur 's nachts hier. Wakker gemaakt door een jankende hond en hoestende Baukje. Wat een rust, op wat luidruchtige nepalezen buiten na geen toeter meer te horen. Wanneer ik alles zo eens overdenk valt het me op dat ik nog geen ziekenauto, brandweerauto of politiewagen heb gezien. Wel politie. Dat zijn niet zoals in nederland ,van die poldermodel polities, met wie je alles kunt bespreken en die eigenlijk niets anders mogen dan ons gezeur aanhoren, maar van het hardere soort. Als je iets doetwat ook maar enigszins anders is dan zij willen, of je stelt een vraag heb je daar meteen spijt van. Wat een tirannen! Vraag me eigenlijk af of hier wel zoiets als een brandweerwagen of ziekenauto bestaat. Begin te vrezen van niet. Nou, dan maar hopen dat er geen brand uitbreekt want dan komen we vast niet ver met ons flesje water. ;-)
Ook ongelukken worden hier ietsje anders opgelost dan bij ons. Vandaag werd er voor onze ogen een brommerrijden van zijn brommer afgegooid door een toerist die zo maar midden op de weg zijn portier van het busje opengooide. Beng, man vloog door de lucht met zijn rug tegen een kar. Man van het busje was meteen boos op de tourist, man van de straat op de bestuurder van het busje en die brommerrijder stond wankelend op de straat, rechtgetrokken door voorbijgangers. ( niets liggen blijven en niet bewegen totdat de nekkraag omzit etc ). Een ander pakte de brommer op en duwde wat aan het stuur. Toen kwam 1 voorbijganger die de bestuurder van het busje en de tourist wat boos toesprak en tegen de bestuurder iets zei van of het wel goed ging en dat hij weerkon / moest gaan rijden. Nou klaar is klara, probleem opgelost! Haha..... sja wat een verschil met bij ons.

1. Margot:
    6 november 2014
    Haha, wat een verhaal weer. Maar het past wel helemaal bij jouw eigen nuchterheid. Ik zou helemaal ontzet zijn of op zijn minst verontwaardigd over zo'n harde onverschillige aanpak zonder de in Nederland overbekende "slachtofferhulp en nazorg". Maar volgens mij heb jij je al grotendeels aangepast en je neergelegd bij de Kathmanduaanse levensstijl. Geniet er in elk geval van zoals ik van je verhalen geniet! Je schrijft zo levendig dat ik het helemaal voor me zie
    Dus geniet ervan, blijf gezond en hou de kindjes in de gaten temidden van al die chaotische drukte!
    Veel liefs.